دسته‌بندی نشده

دلایل گریه کردن نوزاد

001 2 - دلایل گریه کردن نوزاد

نوزاد فسقلی شما در اولین روزهای زندگی و حیات خود کاملا به شما وابسته است. شما برای او غذا، گرمی و راحتی که نیاز دارد را فراهم می‌کنید. اما با همه این شرایط گاهی اوقات نوزاد شما برای برقراری ارتباط با شما شروع به گریه کردن می‌کند. گریه نوزاد شیوه‌ای برای اعلام نیاز آن‌هاست تا به والدین خود بگویند که در این لحظه به چه چیزی نیاز دارند. بر اساس نظریه‌های روانشناسی گریه ، دلایلی وجود دارد که نوزاد شما شروع به گریه کردن می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با دلایل گریه کودک آشنا سازیم تا بتوانید به راحتی نیاز نوزاد خود را برآورده کرده و او را آرام کنید.

7 دلیل گریه کردن نوزاد

همانطور که اشاره شده گریه کردن نوزاد به نوعی زبان این موجود فسقلی برای اعلام نیازهای خود می‌باشد که معمولا چند علت برای گریه کردن نوزادان وجود دارد که در ادامه به بررسی این علل پرداخته و راه‌هایی برای آرام کردن آن به شما ارائه خواهیم داد.

گریه می‌کنم چون من گرسنه هستم

گرسنگی یکی از معمول‌ترین دلایل گریه نوزاد می‌باشد که هر چه سن نوزاد شما کمتر باشد این احتمال در او بیشتر است. معده نوزاد فسقلی شما کوچک است بنابراین نمی‌تواند حجم زیادی مواد غذایی در خود جای دهد. به همین علت فاصله آخرین وعده غذایی آن با زمانی که دوباره احساس گرسنگی می‌کند خیلی زیاد و طولانی نخواهد بود. اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه می‌کند، سینه خود را به او بدهید حتی اگر زمان زیادی از وعده قبلی نگذشته باشد. در این روش نوزاد شما هنگامی که احساس سیری کند و مقدار شیری که خورده است برای او کافی باشد با عکس العمل خود و پس زدن سینه مادر این موضوع را اعلام می‌کند که به اندازه کافی تغذیه کرده و اکنون احساس سیری دارد.

اگر شما بر اساس یک برنامه زمان‌بندی نوزاد خود را تغذیه می‌کنید به احتمال زیاد حداقل تا دو ساعت پس از آخرین وعده نیاز به شیر خوردن ندارد. البته که نوزادان با یکدیگر متفاوت هستند اما در اغلب نوزادان این رویه وجود دارد. اگر نوزاد شما در هر وعده شیر خوردن خود را به صورت کامل انجام نمی‌دهد باید کمی برنامه زمان‌بندی آن را تغییر دهید زیرا نوزاد شما تمایل دارد که مقادیر کم و در دفعات زیاد شیر بخورد.

002 300x169 - دلایل گریه کردن نوزاد

من گریه می‌کنم چون دل درد دارم

اگر نوزاد شما بیش از حد گریه می‌کند اما در ظاهر سالم به نظر می‌رسد ممکن است دل درد داشته باشد. ممکن است نوزاد شما گر بگیرد و دچار بیقراری باشد و از تلاش شما برای آرام کردن او جلوگیری کند. در این حالت ممکن است او مشت‌های خود را گره کرده، زانوهای خود را جمع کند یا به کمر خود قوس بدهد.

دلیل گریه نوزاد به صورت مدام هنوز مشخص نیست. همچنین نظریات روانشناسی گریه نیز دلیل مشخصی برای آن پیدا نکرده‌اند اما در نوزادن بسیار شایع هستند به طوری که بسیاری از متخصصان فکر می‌کنند که این امر یکی از مراحل رشد نوزاد باشد.

اما بسیاری از متخصصان دلیل این امر را مشکلات شکم و معده نوزاد می‌دانند که ممکن است در اثر آلرژی و یا عدم تحمل چیزی در شیر مادر به وجود آید. یا این امر می‌تواند به دلیل گاز معده، یبوست یا رفلاکس در معده باشد. اگر فکر می‌کنید که نوزاد شما بیش از حد گریه می‌کند او را نزد یک متخصص برده تا مطمئن شوید که بیماری یا علت دیگری دلیل گریه او نباشد. علت گریه بیش از حد نوزاد هرچه که باشد، زندگی کردن در این شرایط بسیار سخت است پس در وهله اول باید صبر و انرژی داشته باشید تا بتوانید نوزاد فسقلی خود را آرام کنید. دل درد یا قولنج معده نوزاد دائمی نبوده و موقتی است و معمولا طی دو ماه به اوج خود رسیده و در حدود 3 تا 4 ماه کاملا از بین می‌رود.

من گریه می‌کنم چون نیاز دارم مرا بغل کنید

نوزاد فسقلی شما برای راحتی به نوازش، تماس جسمی و اطمینان خاطر زیادی نیاز دارد. بنابراین گریه نوزاد شما می‌تواند فقط به این علت باشد که او نیاز به جلب توجه و در آغوش کشیدن دارد. در آغوش گرفتن، نوازش کردن و آواز خواندن برای او می‌تواند حواس او را پرت کرده و باعث آرامش شود. می‌توانید این کار را با نگهدارنده‌های نوزاد انجام دهید تا زمان بیشتری در تماس فیزیکی با شما باشد. شنیدن صدای ضربان قلب والدین کمک شایانی به آرامش نوزاد می‌کند.

من گریه می‌کنم چون خسته‌ام و نیاز به استراحت دارم

ممکن است نوزاد شما اگر بیش از حد خسته باشد به سختی بخوابد. هرچه سن نوزاد شما کمتر باشد نشانه‌های تشخیص زمان خواب او سخت‌تر و پیچیده‌تر است بنابراین ممکن است چند هفته طول بکشد تا این نشانه‌ها را تشخیص دهید. به طور معمول سر و صدا کردن و گریه کردن بی مورد، خیره شدن به فضای خلوت و ساکت بودن از نشانه‌های خستگی و خواب آلودگی نوزاد فسقلی شما است.

توجه زیاد اطرافیان و میهمانان به نوزاد ممکن است او را بیش از حد تحریک کرده و خوابیدن او را دشوار کند همانطور که بیش از حد تکان دادن نوزاد و آواز خواندن برای او می‌تواند خواب او را مختل کند. سعی کنید نوزاد خود را بعد از غذا خوردن به یک اتاق و مکان آرام و خلوت برده تا در آرامش خواب راحتی را تجربه کند.

من گریه می‌کنم چون هوا خیلی سرد یا خیلی گرم است

یکی از دلایل گریه نوزاد گرما یا سرمای بیش از حد می‌باشد. با لمس کردن شکم یا پشت گردن نوزاد خود می‌توانید بفهمید که نوزاد شما سردش است یا گرم. سردی یا گرمی دست و پا را ملاک قرار ندهید. دمای اتاق کودک خود را بین 16 تا 20 درجه سانتیگراد نگه دارید. برای خوابیدن او را در آغوش نگه ندارید و بر روی تخت یا روی زمین قرار دهید. از ملحفه‌های پنبه‌ای برای پوشاندن نوزاد خود استفاده کنید و همیشه از پوشش کمتری استفاده کنید تا احساس گرمای شدید نکند. در صورت احساس سرما می‌توانید به راحتی یک رو انداز اضافه کنید.

من گریه می‌کنم چون باید پوشکم عوض شود

 گریه نوزاد شما ممکن است بخاطر پوشک خیس آن باشد. اغلب نوزادان خیسی را احساس نمی‌کنند تا زمانی که پوستشان دچار تحریک شده و احساس سوزش نمایند. اگر نوزاد شما دوست ندارد پوشکش را عوض کنید ممکن است به علت احساس خنکی باشد که بر روی پوست خود احساس می‌کند. در زمان تعویض پوشک فسقلی خود با پخش آهنگ یا دادن اسباب بازی به آن حواسش را پرت کنید تا راحت‌تر پوشک او را عوض کنید.

من گریه می‌کنم چون احساس خوبی ندارم

اگر حال نوزاد شما خوب نباشد معمولا با لحن دیگری نسبت به آنچه که به آن عادت کرده‌اید گریه خواهد کرد. این گریه احتمالا آرام همراه ناله، ادامه دار یا با صدای بلند می‌باشد. هیچکس شما و نوزاداتان را بیشتر از خودتان نمی‌شناسد. اگر احساس می‌کنید که چیزی درست نیست به غریزه خود اعتماد کنید و فورا به پرشک متخصص مراجعه کنید. اگر نوزاد شما تنگی نفس دارد، یا تب بالای 38 یا 39 درجه دارد و یا دچار اسهال و استفراغ شده است حتما در اسرع وقت او را نزد پزشک متخصص ببرید.

003 1 300x124 - دلایل گریه کردن نوزاد

نوزادان تا زمانی که قدرت تکلم خود را بدست نیاورند و در این زمینه به تکامل نرسند تنها یک راه برای برقراری ارتباط با اطرافیان به خصوص پدر و مادر خود دارند. این راه ارتباطی گریه کردن است. گریه نوزاد در حقیقت زبان اوست که با استفاده از آن نیازهای خود را اعلام می‌کند یا از حال خود به والدین خبر می‌دهد که همین امر باعث شده است شاخه‌ای به نام روانشناسی گریه نوزادان شکل بگیرد و محققان بر روی گریه کودک یا نوزاد تحقیق کنند تا به علل آن دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید