دسته‌بندی نشده

بایدها و نبایدها در طراحی اتاق کودک

اصلی - بایدها و نبایدها در طراحی اتاق کودک

اتاق کودک و طراحی آن می‌تواند یکی از آن دسته کارهایی باشد که احساس راحتی و حتی‌ سرگرم‌کنندگی داشته باشد. تصمیماتی که همراه با بچه‌دار شدن و پرورش یک انسان کوچک دنبال می‌شود، بی‌پایان است. اگرچه برخی از این تصیمات می‌توانند دلهره‌آور و نگران کننده‌ باشند اما حداقل انتخاب و برنامه‌ریزی برای اتاق او جذاب و متفاوت است. زیرا که قرار است با خلاقیت و سلیقه‌ی شما، مکانی شاد و جدید برای کودک خود آماده کنید. ما در این مطلب راهنمای مناسبی در مورد باید‌ها و نیابد‌های طراحی اتاق فسقلی برای شما فراهم آورده‌ایم که می‌تواند برای آسودگی‌خاطر شما و هرچه بیشتر فراهم کردن آسایش و آرامش کودک‌تان، کمک‌کننده باشد. تا پایان همراه ما باشید.

  • آن‌چه که درباره طراحی اتاق باید بدانیم
  • مهم‌ترین مراحل طراحی
  • جمع‌بندی

آن‌چه که درباره طراحی اتاق باید بدانیم

مهم‌ترین ویژگی که در مرحله اول طراحی اتاق نوزاد باید در نظر بگیرید، آرامش و ثبات است. کودک نمی‌تواند نقشه ذهنی درستی از محیط اطراف خود داشته باشد. در نتیجه، نبود ثبات و احساس آرامش برای کودک باعث می‌شود نتواند با فضا ارتباط خوبی برقرار کند و اتاق را محیط امنی برای خود نداند.
درست است که اتاق کودک و دکوراسیون سیسمونی توسط والدین خریداری می‌شود اما این مهم است که سلیقه‌ شخصی و نگاه والدین در اتاق به‌کار برده نشود. شما برای این‌‌که بتوانید فضای مناسبی برای فرزند خود آماده کنید باید ذهنی کودکانه داشته باشید، به طراحی چیدمان اتاق، کودکانه نگاه کنید و سلیقه‌ی شخصی خود را در اتاق لحاظ نکنید.
سعی کنید در خانه‌ اتاقی را به کودک خود احتصاص دهید که از نور مناسب و طبیعی برخوردار است. نور طبیعی در رشد‌ بچه‌ها تاثیر زیادی دارد. در طراحی اتاق فسقلی خود پرده‌ی اتاق را هم در نظر بگیرید. بهترین نوع پرده برای اتاق نوزادان انواع پرده‌های کرکره‌ای است. می‌توان به کمک این نوع پرده‌ها، نور ورودی به اتاق را تنظیم کرد و از نور طبیعی برای طراحی اتاق بهره برد. شما چه طرف‌دار طراحی‌های مینیمالیستی و چه والدینی با فضا و بودجه‌ی مالی محدود باشید؛ می‌توانید یک اتاق مناسب و دوست‌ داشتنی برای کودک خود فراهم کنید.
نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ ما در این‌جا لیستی از مهم‌ترین وسایل و نکاتی که به شما کمک می‌کند در مسیر یک طراحی درست حرکت کنید، فراهم کرده‌ایم.

1 300x300 - بایدها و نبایدها در طراحی اتاق کودک

مهم‌ترین مراحل طراحی

بودجه و فضایی که برای طراحی اتاق نوزاد در اختیار دارید در انتخاب‌های شما بسیار مهم و تاثیر‌گذار است. مهم است که برنامه‌ریزی خود را برای خرید و طراحی دکوراسیون سیسمونی به‌گونه‌ای بچینید که هم وسایل ضروری و لازم را در اتاق فراهم کرده باشید و هم میزان هزینه و اندازه‌ی اتاق را در خرید‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود، اعمال کنید. برای شروع، ما 6 مرحله‌ی مهم در طراحی اتاق کودک را برای شما بازگو کرده‌ایم

یک تخت‌خواب مناسب تهیه کنید

کودک شما در بدو تولد و همیشه از تخت‌خواب خود استفاده نخواهد کرد. او ممکن است مدت زمان زیادی را در آن نگذراند. بسیاری از نوزادان شش‌ماه تا یک‌سال اول با مادر و پدر خود هستند و به‌ندرت از اتاق خود استفاده خواهند کرد. با این وجود بسیاری از کودکان از سن دو تا چندسالگی از تخت‌خواب خود استفاده می‌کنند. پس با دید سرمایه‌گذاری به این قطعه از مبلمان اتاق نگاه کنید. همچنین اگر قصد دارید فرزندان بیشتری داشته باشید ممکن است این تخت‌خواب بازهم به کمک شما آید؛ پس مطمئن باشید تخت‌خوابی با استانداردهای مناسب تهیه می‌کنید و جنسیتی خنثی دارد.

استفاده از رنگ‌ها را فراموش نکنید

یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند دنیای رنگ و تنوع را به اتاق کودک شما آورد، انتخاب ملحفه‌ و پرده‌ اتاق است. از انتخاب رنگ‌های جیغ و پررنگ پرهیز کنید اما به تک‌رنگ بودن اتاق هم قانع نشوید. اجازه بدهید روح و چشم کودک شما در همان سنین کودکی با دنیای رنگ‌ها و شادی آشنا شود. از رنگ‌های ملایم، ساده‌تر و چشم‌نواز در انتخاب پرده و ملحفه استفاده کنید. لازم نیست همیشه به دنبال طرح‌های مدرن و به‌روز بروید، اگر ظاهری سنتی‌تری را ترجیح می‌دهید پس حتما آن را امتحان کنید. اجازه بدهید ذهن کودکانه‌ی شما راهنمای شما باشد و محیط دلچسب‌تری را برای کودک خود در اتاقش فراهم کنید. به‌دنبال ملحفه‌هایی باشید که 100% پنبه هستند و باعث آسیب به پوست حساس کودک شما نمی‌شود.

از دکور و لوازم جانبی بیش‌ازحد استفاده نکنید

از هنر و سلیقه‌ی خود در چیدمان وسایل اتاق کودک استفاده کنید اما مراقب باشید در استفاده از وسایل زیاده‌روی نکنید. سعی نکنید تمام گوشه‌ها و فضاهای اتاق را بپوشانید بلکه بر دو یا سه نقطه‌ی اصلی در دکوراسیون سیسمونی تمرکز کنید. از وسایل تزئینی که ظاهر آن‌ها شلوغ و درهم‌برهم است، خودداری کنید. در عوض به دنبال اسباب‌بازی‌هایی با دکوراسیون ساده چوبی و رنگارنگ باشید. در انتخاب لوازم جانبی اتاق نوزاد آن‌هایی را انتخاب کنید که فرم و علمکرد را باهم ترکیب می‌کنند.

از تزئین سقف غافل نشوید

نوزادان بخش اعظم وقت خود را در زمانی که به پشت خوابیده‌اند می‌گذرانند. این موقعیت مناسبی است که شما را به فکر طراحی سقف بی‌اندازد! در نظر بگیرد که سقف را با یک رنگ آرامش‌بخش و طراح‌های ساده تزئین کنید.

صندلی اتاق

ممکن است مهم‌ترین خرید و طراحی در اتاق نوزاد شما، مکانی راحت برای نشستن باشد. درحالی که با کودک خود در اتاق او هستید، او را در آغوش گرفته باشید، بخوابانید، بازی کنید و یا اورا نوازش کنید. حتی بعید نیست چند ساعت از زمان شما با نشستن بر روی صندلی بگذرد. به‌طور خلاصه، صندلی در اتاق کودک مکانی برای پیوند والدین و نوزاد است. بنابراین صندلی مناسب و راحتی را انتخاب کنید. جایی که نشستن، تکیه‌کردن و همراهی با نوزادتان، برای شما کاری آسوده باشد.

کف‌پوش

یکی دیگر از بخش‌های مهم دکوراسیون اتاق فسقلی انتخاب کف‌پوش یا فرش است. فرش می‌تواند شخصیت زیادی به فضا اضافه کند. فرش‌هایی با الیاف طبیعی می‌توانند برای اتاق نوزاد انتخاب مناسبی باشند. اطمینان حاصل کنید که هرفرشی که انتخاب می‌کنید، تمیز کردن آن آسان است. زیرا مطمئنا شما در موقعیت‌هایی مجبور به تمیز کردن آن خواهید بود.

2 300x300 - بایدها و نبایدها در طراحی اتاق کودک

جمع‌بندی

آن‌چه که گفتیم اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های طراحی اتاق کودک بود. اتاق فسقلی شما می‌تواند ساده باشد اما این به این معنی نیست که نمی‌تواند زیبا باشد! در استفاده کردن از رنگ‌ها نترسید. اجازه بدهید خلاقیت کودک شما در اتاقش رشد کند و با محیط اتاق ارتباط بگیرد. به یاد داشته باشید این خانه‌ی شماست و برای خانواده‌ی شما طراحی خواهد شد. اگر باعث می‌شود لبخند بزنید و آرامش داشته باشید، پس آن خانه کامل است! در صورت نیاز می‌توانید از یک دوست کمک بخواهید یا از ما سوال کنید. ایده‌های خود را درباره‌ی دکوراسیون سیسمونی با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید